• Drukuj

SAVE ENERGY – SAVE THE WORLD
Podsumowanie międzynarodowego projektu realizowanego
w ramach programu ERASMUS PLUS
w Zespole Szkół ul. Pod Lasem

Zdjęcie 001
Dwa lata temu Zespół Szkół w Wolbromiu ul. Pod Lasem przystąpił do międzynarodowego projektu pt. SAVE ENERGY – SAVE THE WORLD, organizowanego w ramach programu ERASMUS PLUS. Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, a na jego realizacje wszystkie szkoły partnerskie otrzymały w sumie 128 100,00 euro. Projekt rozpoczął się 5 września 2016 roku i zakończy 4 września 2018 roku. Przystąpiło do niego 6 szkół partnerskich z Bułgarii, Grecji, Rumunii, Włoch, Turcji i Polski. Zespół Szkół w Wolbromiu jest wnioskodawcą projektu oraz jego koordynatorem.

Jego głównym celem było uświadomienie uczniom kluczowej roli, jaką odgrywa energia we współczesnym świecie, a także tego, jak ważne jest oszczędzanie oraz prawidłowe gospodarowanie jej zasobami. Równie istotne było wzbogacenie wiedzy uczniów na temat dziedzictwa kulturowego własnego regionu, a następnie przekazanie jej kolegom ze szkół partnerskich. Praca nad projektem miała również umożliwić naszym uczniom dostrzeżenie wspólnych cech różnych narodów i tych, które je wyróżniają pośród innych. Założyliśmy również, że pozostałymi celami projektu będą: poprawa umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim, nauka tolerancji i walka z narodowymi stereotypami.

Praca nad projektem była wieloetapowa. Były to dwa lata ciężkiej, ale i bardzo owocnej pracy w każdej ze szkół. Dzięki zaangażowaniu uczniów i nauczycieli powstało wiele cennych materiałów, które z powodzeniem mogą służyć jako środki dydaktyczne. Są to m. in. prezentacje, filmy, albumy, prace plastyczne, kalendarz, booklet oraz mnóstwo zdjęć. W tym czasie mieliśmy także ogromną przyjemność gościć w naszym mieście i szkole nauczycieli ze szkół partnerskich podczas spotkania inaugurującego nasze wspólne działania. Niewątpliwie największą atrakcją projektu były wymiany zagraniczne szkolnej młodzieży oraz kadry nauczycielskiej. W czasie tych wspólnych dwóch lat mieliśmy niepowtarzalną okazję spotkać nie tylko nauczycieli i uczniów ze szkół partnerskich, ale także zapoznać się z systemami edukacyjnymi z różnych zakątków świata. Zobaczyliśmy też najpiękniejsze zakątki regionów i miast, w których mieszczą się nasze szkoły partnerskie. Poprzez bezpośrednie i listowne kontakty z rówieśnikami z innych krajów uczniowie (jak również nauczyciele) nie tylko doskonalili swoje kompetencje językowe, ale też nawiązali ciekawe znajomości a nawet trwałe przyjaźnie. Dzięki nim mieli okazję poznać kulturę i styl życia w krajach partnerskich, wymienić poglądy, przełamać bariery i obalić narodowe stereotypy i uprzedzenia. Wszystkie odwiedzane szkoły zachwyciły nas swoimi tradycjami, gościnnością i otwartością. Udział w projekcie umożliwił nauczycielom wzbogacenie swojego warsztatu pracy poprzez wymianę doświadczeń, obserwację zajęć w szkołach zagranicznych i poznanie ciekawych form pracy z młodzieżą. Dla wszystkich uczestników projektu były to z pewnością dwa lata niezwykłych doświadczeń i niezapomnianych wrażeń.

Ostatnia wizyta robocza, w ramach trwającego jeszcze do końca bieżącego roku szkolnego projektu, miała miejsce w stolicy Turcji, tj. w Ankarze i odbyła się w dniach 7-12 maja. Z naszej szkoły wzięli w niej udział Pan Waldemar Smoter – Dyrektor ZS, Pani Agnieszka Szczepankiewicz – nauczycielka języka niemieckiego oraz Pani Beata Miłoszewska-Wilk, nauczycielka języka angielskiego i koordynator projektu. Jak zwykle, program wizyty był bardzo napięty, a dni pobytu upływały nam na realizacji ustalonego przez gospodarzy harmonogramu.

Już pierwszego dnia udaliśmy się na spotkanie z uczniami i nauczycielami szkoły goszczącej. W tym czasie mieliśmy okazję nie tylko bliżej przyjrzeć się tureckiemu systemowi edukacyjnemu, ale nawet zajrzeć do dzienników ocen. Kolejnym punktem programu była część artystyczna przygotowana przez uczniów i nauczycieli tej szkoły. W czasie tej ceremonii wysłuchaliśmy tradycyjnych pieśni tureckich oraz obejrzeliśmy przepiękny pokaz tańców narodowych.

W ciągu dwóch następnych dni gospodarze prezentowali nam wszystkie najważniejsze w tym regionie zabytki tureckiego dziedzictwa narodowego takie jak: Muzeum Cywilizacji Anatolijskiej, Meczet Ahmeda Hamdi, Meczet Kocatepe, starożytną cytadelę oraz zapierający dech w piersiach Anitkabir, tj. mauzoleum założyciela tureckiej republiki, Ataturka. W czasie naszej podróży mieliśmy też ogromną przyjemność posmakować specjalności kuchni tureckiej.

Niewątpliwie, najważniejszym dla nas punktem naszej ostatniej wizyty było spotkanie robocze, w którym brali udział wszyscy dotychczasowi koordynatorzy. Jego głównym celem było nie tylko podsumowanie oraz ewaluacja wszystkich działań realizowanych w ramach projektu, ale także dyskusja na temat współpracy w przyszłości.

Co prawda, nasz udział w projekcie dobiegł niestety końca, ale to nie kres naszej przygody z ERASMUSEM +. Zachęceni pełnym sukcesem, w nadchodzącym roku szkolnym ponownie rozpoczniemy starania o kolejną współpracę i będziemy aplikować o środki z funduszu UE przyznawane w ramach programu.

Beata Miłoszewska-Wilk