Text Size

Gimnazjalne poszukiwania SKARBÓW ARCHIPELAGU

03 zdjecie
W dniach 17 i 18 listopada w naszej szkole w ramach Szkolnego Programu Profilaktyki oraz Szkolnego Programu Wychowawczego przeprowadzony został program profilaktyczny Archipelag Skarbów skierowany do uczniów gimnazjum. Został on opracowany przez dr Szymona Grzelaka na bazie programu profilaktyki zintegrowanej.

Dwa czterogodzinne bloki warsztatów w dwa kolejne dni zamieniają grupę młodzieży w poszukiwaczy skarbu, jakim jest szczęście, trwała miłość i realizacja w życiu własnych pasji i marzeń.

Zgodnie z założeniami modelu profilaktyki zintegrowanej program Archipelag Skarbów został tak opracowany, aby skutecznie zmieniał zachowania i postawy z szeregu obszarów problemowych jednocześnie. Oto zakres oddziaływania programu:

  • profilaktyka uzależnień,
  • profilaktyka przemocy,
  • wychowanie ku miłości i odpowiedzialności za swoja seksualność,
  • trening zachowań asertywnych,
  • profilaktyka HIV i zakażeń przenoszonych drogą płciową.

Trenerzy prowadzący program wykorzystywali cały wachlarz różnorodnych metod pracy z grupą. Były to udźwiękowione prezentacje multimedialne, krótkie filmiki i muzyka. Proponowali również dynamiczne ćwiczenia, do których masowo zgłaszali się ochotnicy – nagradzani za udział nie tylko brawami, ale także prezentami. Młodzież była angażowana do tego by odpowiadać na pytania, głosować, a nawet śpiewać razem z trenerami „Szantę z Archipelagu Skarbów”. Humor przeplatał się z poważnymi treściami w sposób, który dawał młodzieży chwile wytchnienia i odreagowania.

W programie ważną rolę odgrywają zadania podejmowane przez samą młodzież i wykonywane w przerwie między mityngami. Jednym z takich zadań jest przygotowanie artystycznego wkładu w „Festiwal Archipelagu Skarbu”. Zakres festiwalowych tematów o wymowie profilaktycznej był z góry określony. Uczniowie naszej szkoły bardzo chętnie wzięli udział w festiwalu i przygotowali następujące prace:

Klasa IA
Patrycja Majka, Anna Marczewska – plakat „ Szacunek dla kobiet i dziewczyn”.
Konrad Żyła praca „Jak radzić sobie z tygrysem złości?”
Natalia Kozłowska, Wiktoria Żarow – plakat „Czapla i tygrys”
Paweł Farbicki plakat „Uzależnienie od papierosów”

Klasa IB
Anna Osmenda – prezentacja „ W miłości najważniejszy jest kolor niebieski”
Aleksander Pabiańczyk – wiersz Jakub Kuś – wiersz

Klasa IIA
Marcin Kramek- wiersz

Klasa IIB
Adrian Maroszek – komiks „Cyberprzemoc”

Podjęcie przez młodzież tych zadań nawiązuje do jednej z najskuteczniejszych strategii profilaktycznych, polegających na motywowaniu do podejmowania zaangażowań i minidecyzji o charakterze prozdrowotnym.

Jednym z elementów programu było także popołudniowe spotkanie z rodzicami, w trakcie którego prezentowany był zakres celów programu. Prowadzący program omówili wyniki badań przeprowadzonych wśród młodzieży naszej szkoły. Szczególny akcent położony został na umiejętności dobrej komunikacji, która jest niezbędna w wychowaniu nastolatka. W trakcie spotkania podane były wskazówki, jak rozmawiać z dorastającymi dziećmi o ich osobistych sprawach. Spotkanie z rodzicami miało formę wykładu urozmaiconego prezentacją multimedialną oraz dialogiem z uczestnikami.

Archipelag Skarbów łączy w sobie trzy najważniejsze cechy dobrej profilaktyki:

  1. Wspiera rodziców i wychowawców w przekazywaniu młodzieży świata wartości.
  2. Jest atrakcyjny dla młodzieży.
  3. Należy do nielicznej grupy programów skutecznych.

Program Archipelag Skarbów jest silnym impulsem pozytywnie poruszającym młodzież.

Anna Klich Gabriela Pluta