- Szczegóły
- Opublikowano: piątek, 13, marzec 2015 17:09
- Operator
Od światła do światłocienia
Wycieczka gimnazjalistów do Instytutu Fizyki UJ i Muzeum Malarstwa w Sukiennicach
10 lutego uczniowie klas pierwszychnaszego gimnazjum pod opieką pani Anny Klich, pani Ewy Kubik i pana Piotra Siewiorka uczestniczyli w Akademii Fizyki - XI sesji naukowej organizowanej przez Instytut Fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W związku z ustanowieniem przez Organizację Narodów Zjednoczonych roku 2015 Międzynarodowym Rokiem Światła oraz Technologii Wykorzystujących Światło tematem przewodnim spotkania było światło. W tym roku jednostki badawcze i wyższe uczelnie promują nauki związane ze światłem oraz jego zastosowaniem w życiu codziennym, uświadamiają ludziom jak można wykorzystywać technologie fotoniczne i światłowodowe.
W ramach Akademii Fizyki uczniowie wysłuchali wykładu pana dr Witolda Zawadzkiego pt. „Jak zobaczyć widma?”. Każdy uczestnik wykonał własnoręcznie spektroskop, za pomocą którego można było obserwować widma różnych źródeł światła. Następnie uczniowie obejrzeli maszyny skonstruowane w konkursie „Eksperyment Łańcuchowy”.
Kolejnym etapem wycieczki była wizyta w Muzeum Malarstwa Polskiego w Sukiennicach. Uczniowie mieli możliwość uczestnictwa w kulturze poprzez bezpośredni kontakt z dziełami sztuki - największą w Polsce stałą ekspozycją dziewiętnastowiecznego polskiego malarstwa i rzeźby. Dzięki ciekawym informacjom przekazanym przez panią przewodnik mogli również zapoznać się z charakterystycznymi cechami następujących stylów w malarstwie: Oświecenia, Romantyzmu, malarstwa historycznego, Akademizmu, Realizmu, polskiego Impresjonizmu i Symbolizmu . Młodzież mogła bezpośrednio zobaczyć i podziwiać słynne dzieła Jana Matejki (np. „Hołd pruski”), Józefa Chełmońskiego (np. „Czwórka”), Piotra Michałowskiego („Szarża w wąwozie Samosierra”), Marcello Bacciarellego („Portret króla Stanisława Augusta z klepsydrą”) Henryka Siemiradzkiego („Pochodnie Nerona”) i wielu innych malarzy.
Okazuje się więc, że wycieczki interdyscyplinarne pozwalają dostrzegać zależności między wydawałoby się zupełnie różnymi dziedzinami nauki.
http://www2.zs.wolbrom.pl/aktualnosci/szkolne/178-od-swiatla-do-swiatlocienia.html#sigProGalleria88f3d47202