Text Size

Lekcja muzealna - spotkanie ze sztuką

Zdjęcie 007
Jak zainteresować uczniów historią sztuki? Jak wprowadzić ich w fascynujący świat malarstwa i rzeźby oraz rozbudzić w nich chęć poznania charakterystycznych cech danego stylu? Nie wydaje sie to zadaniem łatwym, ale dobrym rozwiązaniem może być uczestnictwo młodzieży w lekcji muzealnej.

Taką właśnie możliwość mieli uczniowie klas IA, IIA, IIB gimnazjum, którzy 8 grudnia wzięli udział w wycieczce do Krakowa zorganizowanej przez wychowawców - Annę Klich, Ewę Kubik i Janusza Wójcika. Jej głównym celem, oprócz mikołajkowego seansu kinowego, była wizyta w Muzeum Narodowym.

W ramach akcji "Kultura dostępna" wzięli oni udział w bezpłatnej lekcji muzealnej Kierunki i tendencje w polskiej sztuce XX wieku, która odbyła się w Gmachu Głównym Muzeum – Galerii Sztuki Polskiej XX. Zajęcia zostały opracowane z uwzględnieniem podstawy programowej nauczania przedmiotów plastyka oraz język polski i stanowiły znakomite uzupełnienie lekcji w szkole.

Młodzież miała okazję pracować z dziełami i cennymi zabytkami bezpośrednio w galerii. Prowadząca zajęcia pani historyk sztuki wykorzystywała techniki aktywizujące, mające pobudzić do samodzielnego myślenia i tworzenia własnych opinii. Uczniowie chętnie się wypowiadali i uzupełniali karty pracy. Podziwiając konkretne dzieło, mogli utrwalać wiedzę dotyczącą takich kierunków w sztuce jak: abstrakcja, kubizm, futuryzm, ekspresjonizm, formizm, surrealizm, happening, instalacja, figuracja.

Dzięki tego typu spotkaniom z kulturą młodzież nie tylko uzupełnia wiedzę zdobytą w szkole, ale rozbudza indywidualne zainteresowania i kształtuje postawę świadomego odbiorcy sztuki.

Anna Klich