Text Size

„PASZPORT JĘZYKOWY DO EUROPY” – zakończenie projektu.

Zdjęcie 010
W bieżącym roku szkolnym nauczyciele Zespołu Szkół, ul. Pod Lasem zakończyli realizację projektu pt. „Paszport językowy do Europy” w ramach międzynarodowego programu ERASMUS PLUS. Autorkami projektu były dwie nauczycielki ZS, Beata Miłoszewska oraz Agnieszka Szczepankiewicz. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i na jego realizację ZS otrzymał 43 tys. euro. Głównym celem programu jest poprawa jakości pracy placówki oświatowej w określonych przez nią obszarach edukacyjnych osiągana przez udział jej pracowników w międzynarodowych kursach i szkoleniach metodycznych.

Aby otrzymać w/w grant, nasza szkoła zobowiązała się w tzw. Europejskim Planie Rozwoju Szkoły do przeprowadzenia szeregu działań, do których nauczyciele przygotowywali się bardzo skrupulatnie w ciągu dwóch lat trwania projektu.

Pierwszym etapem realizowanego od września 2014 roku projektu był udział kilkunastu nauczycieli ZS w intensywnych kursach języka angielskiego. Był to pierwszy krok i jednocześnie warunek do realizacji kolejnych etapów projektu. Docelowo bowiem nauczyciele mieli uczestniczyć w dwutygodniowych kursach metodycznych i obserwacyjno-językowych zorganizowanych w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Udział w nich uwarunkowany był uzyskaniem odpowiedniego poziomu językowego.

Do realizacji kolejnego etapu projektu doszło w dniu 28 czerwca 2015 roku. W tym właśnie dniu jedenastoosobowa grupa nauczycieli wyleciała z lotniska w Katowicach do Wielkiej Brytanii na zaplanowane wcześniej szkolenia. Miejscem docelowym tej podróży było miasto Bournemouth. To właśnie w tym mieście znajduje się Richard Language College, gdzie nabywaliśmy nowe umiejętności i kompetencje zawodowe. I tak np. nauczycielki języka angielskiego (Beata Miłoszewska i Edyta Domagała) szkoliły się w zakresie metodologii nauczania języka obcego. Kolejna grupa nauczycieli brała udział w szkoleniach językowo-obserwacyjnych. Pan Waldemar Smoter (Dyrektor ZS) hospitował zajęcia z informatyki i przyglądał się pracy w Avonbourne College, Pani Agnieszka Szczepankiewicz obserwowała zajęcia z historii w The Bishop of Winchester Academy, a Pan Tomasz Wiekiera uczestniczył w zajęciach z wychowania fizycznego w Herewood College. Trzecia grupa uczestników naszego projektu szkoliła się z zagadnienia motywacji do nauki i nauczania. Szkolenie to miało charakter seminarium i przedstawiało współczesne poglądy na edukację XXI wieku. Z naszej ekipy wzięli w nim udział: Pani Iwona Misztal – matematyk, Pani Elżbieta Trzaska – nauczyciel religii i pedagog oraz grupa nauczycielek ze specjalnością nauczanie zintegrowane – Pani Jolanta Gamrot, Pani Maria Szczygieł, Pani Jadwiga Wolańska i Pani Magdalena Grelewicz.

Kolejnym uczestnikiem projektu była Pani Agnieszka Szczepankiewicz. Tym razem realizowała swoją mobilność zagraniczną w Niemczech. Uczestniczyła tam w kursie dla nauczycieli języka niemieckiego zorganizowanym przez Instytut Goethego „DLSE Sprachkurse Deutsch für Lehrkräfte in der Sekundarstufeund im Erwachsenenbereich”. Miejscem organizacji było najbardziej ekologiczne i zielone miasto Niemiec - Freiburg, położone w Badenii- Württembergii. Celem kursu była intensywna praktyka językowa. Ponadto program kursu obejmował także zajęcia z metodyki i dydaktyki nauczania języka niemieckiego. W ramach modułu metodycznego nauczyciele poznawali nowoczesne sposoby rozwijania kompetencji uczniów w oparciu o tradycyjne elementy zajęć dydaktycznych, takie jak nauczanie gramatyki, słownictwa, fonetyki, literatury. Nie zabrakło również informacji krajoznawczych na temat współczesnego życia kulturalnego Niemiec i aktualnych zagadnień społecznych. Kurs był także doskonałą okazję do wymiany doświadczeń z nauczycielami z innych krajów, ponieważ w ponad dwudziestoosobowej grupie kursantów byli pedagodzy z całego świata: Szwecji, Hiszpanii, Gruzji, Rosji, Turcji, Chin, Japonii, Indonezji, Algierii, Mali, Togo i Polski.

W bieżącym roku szkolnym na 2-tygodniowe szkolenia metodyczne i językowe wyjechała już ostatnia grupa naszych nauczycieli. W czerwcu 2016 r. Pani Beata Miłoszewska, nauczycielka języka angielskiego i koordynator projektu przebywała w Lake School of English w Oxfordzie, gdzie szkoliła się w zakresie metodologii nauczania języka obcego ze szczególnym uwzględnieniem metody CLIL. Wszystkie zajęcia odbywały się w grupach międzynarodowych pod okiem doświadczonych i wykwalifikowanych pedagogów brytyjskich. Każdego dnia zajęcia poświęcone były innemu zagadnieniu i poruszały wszystkie możliwe aspekty nauczania języka obcego. Obfitowały w mnóstwo pomysłów, spontanicznych reakcji uczestników i dały możliwość dzielenia się doświadczeniem z nauczycielami pochodzącymi z innych krajów europejskich jak również zgromadzenia dużej ilości materiałów do wykorzystania w swoim warsztacie pracy. W czasie tego szkolenia miałam także niepowtarzalną okazję przyjrzeć się z bliska brytyjskiemu systemowi edukacyjnemu. W planie szkolenia uwzględniono bowiem wizytę w brytyjskiej szkole podstawowej. Mogłam tam porozmawiać nie tylko z dyrekcją i nauczycielami, ale także popracować z jej uczniami. Wśród nich spotkałam naszych najmłodszych rodaków.

Ostatnimi uczestnikami projektu, którzy jednocześnie zamykają pierwszą edycję udziału ZS w programie Erasmus Plus byli Pan Waldemar Smoter (Dyrektor ZS) oraz Pan Tomasz Wiekiera, nauczyciel wychowania fizycznego. W lipcu bieżącego roku panowie przebywali w Szkocji na 2-tygodniowym, intensywnym kursie języka angielskiego w Edinburgh School of English. Szlifowali tam swoje umiejętności językowe, które są niezbędne do wdrażania w naszej szkole założeń Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły.

I tak zakończył się udział ZS w pierwszej edycji programu ERASMUS PLUS. Na szczęście, nie jest to jeszcze koniec naszego udziału w tym programie. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji pozytywnie oceniła kolejny wniosek naszej szkoły pt. „TIK? – TAK! W poszukiwaniu nowoczesnych metod nauczania” w ramach akcji KA1 w sektorze Edukacja Szkolna w roku 2016. Na realizację tego projektu przyznana została kwota – 22 265,00 euro. Tak więc, kolejna grupa nauczycieli już przygotowuje się do wyjazdów indywidualnych do Niemiec i Wielkiej Brytanii, a ci, którzy wrócili, rozpoczną od września wdrażanie zdobytej przez siebie wiedzy, aby wszyscy uczniowie Zespołu Szkół mogli skorzystać z efektów tych szkoleń.

Beata Miłoszewska
Koordynator projektu 

Erasmus