Text Size

V edycja ogólnopolskiego projektu
„Lekki Tornister”

Zdjęcie 054
Fundacja Rosa, dostrzegając problem przeciążonych tornistrów najmłodszych uczniów i związane z tym ryzyko powstania wad postawy realizuje ogólnopolski projekt „Lekki Tornister”, informując o profilaktyce chorób ruchu, a także sprawdzając zawartość i wagę plecaków dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Działanie to wspiera Fundacja Sensoria. Program obejmuje uczniów klas 0-III szkół podstawowych, ponieważ w wieku 6-10 lat dziecko jest najbardziej narażone na wykształcenie się u niego wad postawy. To właśnie w tym wieku maluch zmienia tryb życia, przyzwyczajając się do kilkugodzinnego siedzenia w szkolnej ławce. Wtedy również intensywnie rośnie, a wykształcone wówczas nawyki postawy ciała często pozostają niezmienione przez całe życie.

Aby poszerzyć wiedzę i doświadczenie na ten temat uczniowie klas 0-III naszej szkoły, wzięli udział w projekcie. Na zajęciach lekcyjnych nauczyciele w formie zabawy oraz ćwiczeń fizycznych, przedstawili uczniom informacje na temat prawidłowej i niewłaściwej postawy ciała, odpowiedniego dobrania, spakowania i użytkowania tornistra. W świat „Lekkiego Tornistra” wprowadziła uczniów Sówka Klara – mądra główka oraz główny bohater Mikołaj – sześciolatek pełen energii, który korzystając ze wskazówek Klary, dowiedział się co robić, a czego się wystrzegać, żeby jego kręgosłup był prosty. Uczniowie wysłuchali słuchowiska pt. „Lekki Tornister”, z którego dowiedzieli się, jak powinni pakować swój tornister oraz co powinno się w nim znajdować. W rytm piosenki pt. „Zielona kropeczka” uczniowie wykonywali ruchy i ćwiczenia, które usprawniały ich sylwetkę. Najwięcej emocji wzbudziło ważenie tornistrów. Okazało się, że w dalszym ciągu u niektórych uczniów waga tornistra przekracza 10 procent masy ciała dziecka. Po sprawdzeniu zawartości tornistra okazało się, że znajduje się w nim mnóstwo niepotrzebnych rzeczy. Mimo, że waga podręczników i zeszytów zmniejszyła się (uczniowie mogą zostawiać w naszej szkole książki i pomoce, które znajdują swoje miejsce w półkach klasowych) ciężar tornistrów nie uległ znacznej zmianie. Uczniowie w dalszym ciągu zabierają ze sobą do szkoły coraz więcej przedmiotów dodatkowych, w tym zabawek. Nauczyciele pokazali uczniom jak powinni pakować oraz jak prawidłowo nosić plecak. Na zakończenie zajęć uczniowie rozwiązywali karty z zadaniami, które wykonywali z wielką przyjemnością.

Mamy nadzieję, że projekt w naszej szkole odniósł sukces i nasi milusińscy zanim zapakują do tornistra kolejną niepotrzebną rzecz- przypomną sobie rady Mądrej Sówki.